۶ نشانه تعویض شمع خودرو

۶ نشانه تعویض شمع خودرو را بشناسید

اگر موتور خودرو شما به سختی استارت می خورد، این مسئله به احتمال زیاد ناشی از بروز مشکلی در وایرها و یا شمع‌های موتور خودرو است. در این مطلب به بیان شش نشانه برای آگاهی از خرابی در سیستم احتراق می‌پردازیم، که زمان تعویض شمع خودرو را به ما یادآور می‌شود.

نقش وایرها و شمع خودرو در کارکرد موتور چیست؟

شمع‌ها، وایرها و دیگر تجهیزات ولتاژ بالای سیستم احتراق خودرو، جرقه‌ای را حاصل می‌کنند که به احتراق سوخت درون سیلندرهای موتور می‌انجامد. وایرها برق را از کوئل خودرو به شمع‌ها منتقل می‌کنند. این انتقال جریان الکتریسیته باعث جرقه‌زنی شمع‌ها، احتراق مخلوط اکسیژن و سوخت شده و پیستون‌ها را وادار به حرکت می‌کند.

پیستون‌ها قدرت لازم برای گرداندن چرخ‌ها را فراهم کرده و از طریق سامانه انتقال قدرت، خودرو را به حرکت در می‌آورند.

به مرور زمان، گازها و روغن حاصل از احتراق درون سیلندرها، منجر به تشکیل یک لایه از کربن بر روی شمع‌های خودرو می‌شود که کارایی موتور را پایین آورده و مخصوصا در روزهای سرد سال، استارت موتور را دچار مشکل می‌سازند.

برای آن که با نحوه عملکرد شمع خودرو در ماشین بیشتر آشنا شوید می‌توانید به مقاله شمع خودرو چگونه کار می‌کند مراجعه کنید.

طول عمر وایرها و شمع خودرو چقدر است؟

به طور معمول، عمر مفید شمع خودرو ۴۵۰۰۰ کیلومتر و عمر وایرها رقمی نزدیک به دو برابر این مقدار است.

مانند دیگر قطعات خودرو، عمر مفید برآورد شده برای هر قطعه، جدا از وابستگی به کیفیت محصول، به چگونگی بهره‌گیری ما از موتور خودرو بستگی دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از کاهش طول عمر قطعه و اطمینان از کارکرد درست آن، این است که در تعمیرات دوره‌ای خودرو مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.

ساختار شمع خودرو

نشانه‌هایی که زمان تعویض شمع خودرو را یادآورد می‌شوند:

اگر از مقدار مسافت طی شده خودرو اطلاع ندارید، با استفاده از نشانه‌هایی که در ادامه مطلب بیان می‌شود، می‌توانید دقیقا متوجه زمان تعمیر یا تعویض وایرها و یا شمع‌ها شوید.

۱- زمانی که صدای موتور موزون و متوازن نیست

صدای حاصله از موتور ماشین بایست ثابت، موزون، پیوسته و اصطلاحا بدون ریپ باشد. اگر صدای موتور بیش از حد و ناموزون باشد، بهتر است در اولین فرصت به یک تعمیرکار خبره مراجعه کنید.

۲- موتور به سختی استارت می خورد

شمع‌های آلوده به لایه‌ای پوشاننده از کربن حاصل از احتراق و همچنین وایرهایی آسیب دیده، انتقال برق به سر شمع‌ها جهت استارت موتور را سخت و یا غیر ممکن می‌سازند. اینگونه خرابی‌ها حتی ممکن است به باتری خودرو آسیب برسانند، شارژ آن را خالی کرده و عمر مفید آن را کاهش دهند.

۳- عدم احتراق کامل در داخل سیلندر

کثیف شدن سر شمع‌ها  بر اثر تشکیل لایه‌ای از باقیمانده کربن حاصل از احتراق بر روی آنها، می‌تواند منجر به ایجاد نقصان در احتراق کامل سوخت و عملکرد موتور شده و در نتیجه کارایی آن را پایین آورد.

زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو
نشانه‌های تعویض شمع خودرو

۴- کاهش قدرت یا نوسان در عملکرد موتور

کاهش قدرت و به وجود آمدن نوسان در عملکرد موتور ( که اصطلاحا از این پدیده با عنوان “گاز نخوردن” یاد می‌شود) و به تبع آن عدم هماهنگی در سیستم انتقال قدرت، نشانه‌هایی از ایراد فنی در سیستم احتراق خودرو و دور شدن موتور از کارکرد بهینه هستند. بروز این مشکل مخصوصا در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، در اولین فرصت به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

۵- افزایش مصرف سوخت

وقتی شمع‌ها فاسد و یا دچار آلودگی شوند، می‌توانند مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهند. اگر احساس می‌کنید که خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود مجبور به پر کردن باک خودرو هستید، نشان‌دهنده آن است که زمان تعویض شمع خودرو فرا رسیده است.

۶- عدم شتاب‌گیری خودرو

اگر موتور شما اصطلاحا تنبل شده و به شتاب استاندارد و مورد انتظار نمی‌رسد، با تعویض شمع خودرو می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

جمع‌بندی

چه ماشین شما سن بالایی داشته و چه اینکه تقریبا نو و سالم باشد، مراقبت از خودرو شامل اهمیت دادن به کارکرد درست و تصحیح عملکرد موتور با تعمیرات دوره‌ای، بررسی روغن موتور و تجهیزاتی همچون شمع و وایرها، عمر خودرو شما را افزایش داده و در بلند مدت صرفه جویی در هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *