فواید جا به جایی لاستیک‌ها

افزایش طول عمر لاستیک با جا به جا کردن آنها

جا به جا کردن لاستیک‌ها، مانند ورزش کردن از جمله کارهایی است که می‌دانیم باید انجام دهیم اما یافتن زمان دقیق این کار برایمان یک چالش است. به هرحال انگیزه پیدا کردن برای شروع ورزش دشوار است اما دلایل بسیاری وجود دارد که لزوم جا به جا کردن انواع لاستیک خودرو را پس از ۸۰۰۰-۱۲۰۰۰ کیلومتر توجیه می‌کنند.

لزوم جا به جا کردن لاستیک‌های خودرو

لاستیک‌های ماشین نقش بسزایی در عملکرد و ایمنی خودرو ایفا می‌کنند. از همین رو جا به جا کردن آنها می‌تواند به حفظ و بهینه‌سازی حرکت کمک بسیاری کند. در نتیجه حفظ وضعیت لاستیک‌ها و تعمیر و نگهداری از آنها دوام، ایمنی، سهولت حرکت خودرو و افزایش طول عمر لاستیک‌ها را به دنبال خواهد داشت. نکته دیگری که لزوم این جا به جایی را نشان می‌دهد فرسودگی است. جابجایی لاستیک‌ها باعث فرسوده شدن یکسان آنها می‌شود بنابراین با این روش تایرها بیشتر عمر می‌کنند.

اگر لاستیک‌ها به موقع جابجا نشوند و به درستی از آنها مراقبت نشود هزاران کیلومتر از عمر آنها کاسته می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت در صورتی که عملیات نگهداری آنها صورت نگیرد عمر لاستیک نصف خواهد شد.

برخی تولیدکنندگان لاستیک جابجایی تایرها را برای اعتبار ضمانت نامه ضروری و لازم می‌دانند. تولیدکنندگان می‌دانند که جابجایی لاستیک‌ها باعث عمر بهینه لاستیک می‌شود. ضمانت مسافتی که لاستیک می‌تواند طی کند بر اساس جابجایی لاستیک از سوی تولیدکننده تعیین می‌شود. بنابراین اگر هرگز لاستیک‌ها را جابجا نکنید و لاستیک دچار فرسودگی نابهنگام شود بعید است که ضمانت کارخانه به شما تعلق گیرد. به عبارت دیگر شما مسئول فرسودگی زود هنگام و هزینه بالای لاستیک جایگزین خود هستید.

هزینه جا به جا کردن لاستیک‌ها چقدر است؟

هزینه جا به جا کردن لاستیک‌ها در مقایسه با هزینه خرید لاستیک جدید بسیار کمتر خواهد بود.

این سرمایه گذاری کوچک با افزایش طول عمر لاستیک‌ها به شما برمی‌گردد به علاوه امنیت و کارایی خودرو را نیز بالا می‌برد. پس از یک دوره طولانی، هزینه‌ای که صرف جابجایی لاستیک فابریک می‌کنید کسر کوچکی از پولی است که باید بابت تعویض لاستیک‌ها بدلیل فرسودگی زود هنگام بپردازید.

در برخی نقاط، فروشندگان لاستیک برای مشتری‌های ثابت خود تخفیف سرویس جابجایی لاستیک را قرار می‌دهند و حتی تعدادی از آنها این سرویس را رایگان ارائه می‌کنند.

چگونه لاستیک‌ها را جا به جا کنیم؟

اگر آدم فنی باشید می‌توانید خودتان جا به جا کردن لاستیک‌ها را در پارکینگ خانه یا خیابان انجام دهید.

قبل از جابجایی لاستیک‌ها، باید بررسی مبنی بر اینکه لاستیک‌های شما هدایتی است یا غیرهدایتی، متقارن هست یا نامتقارن، و یا تنظیمات لاستیک خودروی شما متناوب است یا مساوی انجام دهید. اگر بررسی کردن این موارد برایتان مقدور نیست بهتر است این کار را به متخصص و تعمیرکار خودرو بسپارید.

توجه داشته باشید که سپردن تعویض لاستیک‌ها به دست یک فرد خبره کار هوشمندانه ایست. تعمیرکاران و متخصصان خودرو می‌توانند مشکلات بالقوه لاستیک، علائم ناهماهنگی، فرسودگی و عملکرد خودرو و سایر مسائل مربوط به وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنند.

جا به جا کردن لاستیک‌ها

چرا باید لاستیک‌ها را جا به جا کنیم؟

فرسوده شدن لاستیک حین رانندگی اجتناب ناپذیر است. وسعت فرسودگی به عوامل متعددی از جمله موقعیت لاستیک در وسیله نقلیه بستگی دارد. توجه داشته باشید محور هر خودرو با نیروی بیرونی متفاوتی مواجه است. برای مثال لاستیک‌های جلو در معرض نیروهای شدیدتری نسبت به لاستیک‌های عقب قرار دارند. در واقع لاستیک‌های جلو در خودروهایی که موتور آنها در قسمت جلو ماشین قرار دارد در مقایسه با خودروهایی که موتورشان در قسمت انتهایی تعبیه شده است زودتر فرسوده می‌شوند. جابجایی لاستیک‌ها به همسانی فرسودگی در چهار تایر کمک می‌کند. اگر در خودروی موتور جلو لاستیک‌های جلو جابجا نشوند، و بدون بازرسی بمانند، سریعتر فرسوده می‌شوند و سرانجام شما دو تایر جلوی کهنه و دو تایر سالم در عقب دارید.

در نهایت شما مجبور به تعویض برخی تایر‌ها خواهید شد. در برخی موارد هر چند ممکن است از عمر لاستیک باقی مانده باشد اما به این معنی نیست که بتواند با لاستیک‌های جدید با عمق عاج بیشتر هماهنگ شود. بنابراین نه تنها لاستیک فرسوده بلکه بقیه لاستیک‌هایی که عمق عاج کمتری نسبت به دیگر لاستیک‌های خودرو دارند را نیز باید دور بیاندازید.

فرسودگی ناهموار نیز می‌تواند روی دوام و حمل ونقل خودروی شما اثر بگذارد. جابجایی لاستیک‌ها نه تنها صرفه مالی دارد بلکه امنیت رانندگی شما را نیز تضمین می‌کند.

کلام آخر درباره جا به جایی لاستیک‌ها…

جابجایی لاستیک‌ها از کارایی و امنیت خودروی شما محافظت می‌کند، طول عمر لاستیک‌ها را بالا برده و هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد. سرویس‌های پیشنهادی خودروی خود را بررسی کنید اما در بیشتر خودروهای معمولی شرط استاندارد جابجایی لاستیک‌ها حدوداً هر ۸۰۰۰-۱۲۰۰۰ کیلومتر یکبار است.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *