تعویض لنت ترمز

۶ نشانه تعویض لنت ترمز

همانند بسیاری قطعات یدکی در خودرو که تاریخ مصرف دارند، لنت ترمز نیز پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا می‌کند که طی بازرسی‌های دوره‌ای می‌توانید زمان تعویض آنها را تشخیص دهید. در این مطلب علائمی که تعویض لنت ترمز خودروتان را به شما هشدار خواهد داد آورده شده است. برخی از این موارد ممکن است به چشم نیاید اما لازم است هر چند وقت یکبار لنت ترمزها را بررسی کنید تا در صورت نیاز نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.

۱- مشاهده ضخامت لنت ترمز

نگاه کردن به اندازه لنت ترمز و گوش کردن به صدای آن در هنگام ترمزگیری جزو روش‌هایی برای چک کردن میزان فرسودگی ترمز روی دیسک ترمز است. با نگاه کردن به لنت‌های ترمز که در فاصله بین میله‌های چرخ قرار دارند می‌توانید میزان فرسایش لنت ترمز را مشاهده کنید. لنت‌های بیرونی بر دیسک ترمز یا دیسک چرخ فشار می‌آورند. ضخامت لنت ترمز باید حداقل ۱۰ میلی متر باشد و اگر کمتر از این مقدار باشد باید نسبت به تعویض آن با لنت جدید اقدام نمایید.

۲- گوش دادن به صدای لنت در هنگام ترمزگیری

آیا تا به حال صدای جیغ گوش خراشی را هنگام ترمز گرفتن شنیده‌اید؟ این صدا از یک لایه فلزی کوچک بر روی لنت ترمز است که به شما این هشدار صوتی را می‌دهد که زمان تعویض لنت‌ها رسیده است. صدای گوش خراش در زمان ترمزگیری به اندازه‌ای بلند است که حتی وقتی شیشه‌های خودرو بالا هستند نیز شنیده می‌شود البته اگر صدای موزیک خیلی بلند نباشد.

یک استثناء هم برای شنیدن صدا از لنت‌ها وجود دارد و آن زمانی است که خودروی شما بعد از یک باران شدید یا شستشو، پارک شده باشد که در این صورت ممکن است رطوبت، یک لایه نازک از زنگ را در دیسک ترمز ایجاد کند که این اتفاق بسیار طبیعی است. وقتی دیسک زنگ زده باشد شما با اولین ترمز، صدای گوش خراشی را خواهید شنید که بر اثر فشار پدها روی دیسک زنگ زده است. تا زمانی که زنگ‌ها از روی دیسک چرخ پاک شوند این صدای گوش خراش شنیده خواهد شد.

۳- کاهش کیفیت ترمزگیری

اگر ترمزهای شما آنطور که باید پاسخدهی ندارند یا پدال ترمز را باید تا انتها بفشارید می‌تواند نشانه‌ای از نشتی در سیستم ترمز باشد که ممکن است نشت هوا در محفظه ترمز یا نشت روغن ترمز باشد. اگر زمانی که ماشین شما پارک شده مقداری روغن ترمز بر روی زمین مشاهده کرده‌اید این یک هشدار از نشت روغن ترمز است. روغن ترمز شبیه به روغن موتور بوده اما بافت لجن آلود کمتری دارد.

نصب لنت ترمز بر روی دیسک چرخ

۴- کشش فرمان

اگر خودروی شما در هنگام ترمزگیری به یک طرف کشیده می‌شود ممکن است نشانه این باشد که لنت‌های ترمز به طور نامتقارن خورده شده یا ماده‌ای خارجی در روغن ترمز وجود دارد. در این حالت ممکن است خودروی شما نیاز به تنظیم ترمز یا تعویض روغن ترمز داشته باشد.

۵- ساییدگی یا خرخر کردن

خرخر کردن به این معنی است که پدها به طور کامل مصرف شده و احتمالا این خوردگی فراتر از آن است که با تعویض بتوان آن را تعمیر کرد. ساییدگی یا صدای خرخر در اثر تماس دو قطعه فلز لنت ترمز و دیسک چرخ تولید شده که می‌تواند باعث خط افتادن یا خراشیدگی دیسک خودرو شود و یک سطح ناهموار ایجاد کند. اگر این اتفاق افتاد تعجب نکنید که در این شرایط ممکن است مکانیک به شما بگوید باید دیسک را بتراشید یا حتی آن را با دیسک ترمز جدیدی جایگزین کنید.

۶- لرزش

لرزش یا ارتعاش پدال ترمز اغلب نشانه تاب داشتن دیسک یا زمان تعویض لنت ترمز است. البته گاهی نیز ممکن است نشانه این باشد که خودروی شما بالانس نیست. در خودرویی دارای سیستم ترمز ضد قفل، لرزش می‌تواند حسی شبیه بازخورد پدال ترمز در ایستادن ناگهانی را داشته باشد.

اگر لرزش پدال خودرو در طی ترمزگیری (زمانی که خودرو ترمز ضد قفل ندارد) رخ دهد نشانه دیسک چرخ تابدار است. تابدار شدن دیسک‌ها به دلیل ترمزگیری‌های شدید در مدت زمان طولانی است مثل زمانی که از سراشیبی کوه پایین می آیید یا زمانی که چیزی را یدک می‌کشید، در واقع دمای دیسک در چنین شرایطی بالا رفته و تابدار شدن آن را به وجود می‌آورد. لرزش احساس شده به این خاطر است که پدهای ترمز توانایی گرفتن سطح بطور یکسان را ندارند. اگر در سراشیبی رانندگی می‌کنید و یا چیزی را با خودرو یدک می‌کشید توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تخریب سیستم ترمز با ایستادن‌های دوره‌ای به ترمز اجازه خنک شدن دهید.

برای بسیاری از مالکان خودرو نگهداری از سیستم ترمز، اغلب نادیده گرفته می‌شود اما بررسی و آماده نگه داشتن ترمزهای خودرو در سطح مطلوب از تعمیرات پرهزینه و ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.
بنابر موارد ذکر شده، اگر از ترمزگیری خودرو خود رضایت ندارید حتما نسبت به خرید لنت ترمز باکیفیت اقدام نمایید و پس از تعویض لنت، با بررسی‌های دوره‌ای و استفاده صحیح از سیستم ترمز، از هزینه‌های بالای تعمیر جلوگیری کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “۶ نشانه تعویض لنت ترمز”

  1. احمری نیم‌رخ

    فکر کنم حداقل ضخامت لنت ده ملیمتر صحیح باشد

  2. یدک لند نیم‌رخ
    یدک لند

    با سلام خدمت شما و تشکر از حسن توجهتون کاملا درست فرمودید و ده میلی متر صحیح می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *