لاستیک ناهماهنگ

مضرات استفاده از لاستیک‌های ناهماهنگ

بهترین انتخاب، مجموعه‌ای هماهنگ از لاستیک‌هاست.

در هر موقعیتی، همیشه استفاده از لاستیک‌های منطبق با الگوی راندن، اندازه و ساخت خودرو، بهترین انتخاب است. این موضوع به برقراری کنترل مطلوب و پایدار خودروی شما کمک می‌کند.
به طور کلی شما نباید از مجموعه ناهماهنگ یا مخلوطی از انواع لاستیک خودرو استفاده کنید مگر اینکه سازنده لاستیک یا خودرو به طور خاص این را مجاز بداند.(در برخی از خودروها عنوان «لاستیک‌های نامتقارن» به معنای لاستیک‌هایی با مدل و اندازه مختلف در محور جلو و عقب است.)

نمونه‌های لاستیک ناهماهنگ شامل مخلوطی از:

  • لاستیک‌های زمستانی با لاستیک‌های متناسب با تمام فصول یا لاستیک‌های تابستانی
  • لاستیک‌هایی با عاج مختلف
  • لاستیک‌های ساخت کارخانه‌های مختلف
  • لاستیک‌های پهن با انواع غیر مسطح
  • لاستیک‌های با ساختار، مشخصات و اندازه متفاوت

لاستیک هماهنگ = دوام بیشتر

علاوه‌بر این برای برقراری کنترل و استحکام، داشتن یک مجموعه یکسان از لاستیک‌ها به چرخش عادی، دوام لاستیک‌های زوج، افزایش طول عمر لاستیک‌ها کمک می‌کند و در نهایت سرمایه شما نیز حفظ خواهد شد.

چه عواملی سبب فرسایش ناهماهنگ لاستیک‌ها می‌شوند؟

در دوره‌های منظم، اگر لاستیک‌های جلو و عقب خودروی شما سایز مختلفی داشته باشند ممکن است دچار فرسودگی ناهماهنگ شوند. (در اینجا منظور ما «لاستیک ناهماهنگ» است و مشکل تنظیم یا دیگر مشکلات مکانیکی و نگهداری صحیح از لاستیک در نظر گرفته نشده است.)

وضعیت رانندگی نیز می‌تواند باعث فرسایش ناهموار شود. ممکن است بر اثر پنچری یا آسیب‌های جبران ناپذیر دیگر، یک لاستیک‌تان را از دست بدهید. در چنین شرایطی ممکن است شما به خریدن یک یا چند یا حتی یک مجموعه کامل لاستیک جدید برای جایگزینی با لاستیک کهنه یا خراب نیاز پیدا کنید که جریمه آن عمر باقی مانده لاستیک‌های سالم خواهد بود.

لاستیک‌های ناهماهنگ در یک خودرو

نکاتی در تعویض لاستیک‌های کهنه یا آسیب‌دیده

درست است که می‌توان یک یا دو لاستیک آسیب دیده را عوض کرد ولی اگر می‌خواهید یک ست کامل و جدید داشته باشید، همیشه بهتر است که همه لاستیک‌ها را در یک زمان تعویض نمایید.

با تعویض لاستیک‌ها در یک زمان، فرمان خودرو به حالت اول برمی‌گردد و کشش آن به سطح مطلوب می‌رسد اما این کار هزینه‌بر است و همیشه مقدور نیست.

اگر قصد دارید یک یا دو لاستیک را جایگزین کنید بهتر است دقیقا با مدل، نوع و سایز لاستیک قبلی هم‌خوانی داشته باشد. حتی المقدور ابعاد، ساختار داخلی، مواد و طراحی عاج‌ها با لاستیک جایگزین یکسان باشند اما اگر این کار میسر نباشد (به عنوان مثال اگر نوع لاستیک پیشین یا لاستیک فابریک در دسترس نباشد) بهترین گزینه، انتخاب لاستیکی جدید در یک رده عملکردی با درجه فشار، سرعت و کشش فرمان یکسان با لاستیک فابریک است.

گزینه بعدی که پیش روی شماست انتخاب لاستیک دیگری است که هیچ یک از ویژگی‌های لاستیک فابریک را نداشته و فقط به عنوان آخرین چاره در شرایط اضطراری انتخاب می‌شود.

استفاده از لاستیک با ویژگی عملکردی، درجه فشار و سرعت و اندازه متفاوت باعث می‌شود خودروی شما نامتعادل حرکت کند خصوصا وقتی شرایط آب و هوایی مساعد نیست.

نتیجه‌گیری

برای پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از لاستیک‌های ناهماهنگ استفاده کرد یا خیر باید گفت تعویض لاستیک خودرو با چند مدل متفاوت لاستیک یا به اصطلاح لاستیک ناهماهنگ کار عقلانی نیست چرا که این کار از یک سو سبب فرسایش زود هنگام لاستیک شده و از سویی دیگر از کیفیت رانندگی نیز می‌کاهد. بر همین اساس بهتر است در زمان تعویض، از یک نوع لاستیک برای هر چهار حلقه استفاده نمایید تا مشکلی در هنگام رانندگی نداشته و سواری نرم و روانی را تجربه نمایید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *