12 راه برای داشتن خودرو سالم

۱۲ راه برای افزایش عمر خودرو

برای آن که خودرو شما همیشه در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و در هنگام رانندگی با آن به مشکل بر نخورید لازم است تا در فواصل زمانی مشخصی قطعات یدکی مختلف اتومبیل‌تان را بررسی نمایید تا اگر نیاز به تعویض داشته باشند آنها را تعویض نمایید. حال در ادامه به تفصیل، ۱۲ راه برای افزایش عمر خودرو شرح داده شده است که با مطالعه آن در خواهید یافت که کدام قطعات و لوازم جانبی خودرو نیاز به بررسی دوره‌ای دارند.

۱- فیلترها را به طور منظم تعویض کنید.

فیلتر روغن و فیلتر هوا به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و بایست به طور منظم و دوره‌ای تعویض شوند. بهتر است در تعمیرات دوره‌ای خودرو، فیلترها نیز تعویض شوند. البته تعویض این دو فیلتر، مخصوصا فیلتر هوا، بسیار آسان بوده و می‌توانید به راحتی از پس آن برآیید. قبل از خرید فیلتر از کیفیت مناسب آن اطمینان حاصل کنید، زیرا که در صورت استفاده از فیلترهای ارزان و بی‌کیفیت، ممکن است در بلند مدت به موتور خودرو آسیب وارد شود.

۲- تا حد ممکن به موتور فشار زیاد وارد نکنید.

رانندگی با ملاحظه و مراعات موتور از جنبه مکانیکی، حتی اگر موتور گرم هم باشد، مسئله‌ای است که باید همیشه رعایت شود. اینگونه رفتار با موتور خودرو باعث کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. عدم وارد نمودن فشار بیش از حد به فرمان، گیربکس و پدال‌ها و همچنین دقت در رانندگی به منظور پرهیز از ترمزهای ناگهانی، از جمله کارهایی است که عمر مفید موتور را افزایش می‌دهد.

هرچه با عجله و تهاجمی‌تر بر پدال‌ها فشار وارد کنیم، به همان اندازه مصرف سوخت و هزینه‌های تعمیر را افزایش خواهیم داد. با آموختن رانندگی آرام و آهسته، هم در جهت حفظ کارکرد درست خودرو و هم در جهت حفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف سوخت، به سمت یک روش رانندگی حساب شده‌تر و بدون گاز و یا ترمز اضافی گام برداشته‌ایم.

البته افراد خبره بر اساس تجربه چنین می‌گویند که اگر به مدت زیادی دور موتور خودرو به محدوده قرمز رنگ نرسد، باقیمانده کربن، سوپاپ‌ها، منیفولدهای ورودی و دیگر قطعات داخلی موتور را پوشانده، کارایی را کاهش می‌دهد و ممکن است به احتراق ناقص سوخت بیانجامد. به همین خاطر تقریبا دور موتور را در هر چند صد کیلومتر، البته فقط در زمانی که در جاده‌ای خلوت و بدون ترافیک در حال رانندگی هستید و موتور به اندازه کافی گرم است، به محدوده قرمز رنگ برسانید.

۳- از استفاده از کولر خودرو دریغ نکنید.

سیستم کولر خودرو، به طور غیرقابل اجتناب به مرور زمان و مخصوصا در صورت عدم استفاده مداوم و منظم، دچار نشتی گاز خنک کننده می‌شود. استفاده کمتر از کولر ممکن است باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین شود اما به همان اندازه ریسک تخلیه زودتر گاز خنک کننده را افزایش می‌دهد و ایجاد هزینه شارژ مجدد گاز را به دنبال دارد.

ممکن است تعجب کنید اما توصیه می‌شود که هر از گاهی، حتی در زمستان نیز  از کولر خودرو استفاده کنید.

۴- از سلامت شمع و وایرها اطمینان حاصل کنید.

هر چه خودروها پیچیده‌تر می‌شوند، صاحبان خودروها کمتر شخصا اقدام به بررسی و تعمیر می‌کنند. با این حال، تعویض شمع و وایرها از جمله اقداماتی است که می‌تواند توسط شما و بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکار صورت پذیرد و کارکرد بهینه موتور را تضمین کند. البته همیشه بر اساس دفترچه راهنمای خودرو عمل کنید و همچنین سرویس‌های دوره‌ای را فراموش نکنید.

برای بررسی سلامت ظاهری شمع‌ها بایست بدانید که یک شمع سالم دارای دو الکترود قهوه‌ای روشن است و همچنین هیچ اثری از ذوب شدگی و یا شکاف و ترک در آن دیده نمی‌شود. اگر وایرها دچار ترک خوردگی و یا پارگی شدید هستند می‌بایست تعویض شوند. توصیه می‌شود که به تعمیرکار مراجعه شود، ولی در صورتی که تجربه و آگاهی کافی برای انجام این کار را دارید، شخصا اقدام کنید.

چگونه خودرویی سالم داشته باشیم؟

۵- روغن موتور و سایر مایعات زیر درِ موتور را به طور منظم بررسی کنید.

مایعات مانند خون در رگ‌های خودرو شما هستند و بروز کمبود در آنها ممکن است عواقب بسیاری در پی داشته باشد. با بررسی رنگ و حجم روغن موتور با استفاده از گیج روغن، از سطح مناسب آن و همچنین سررسید زمان تعویض آن آگاه شوید.  همانطور که می‌دانید روغن موتور بایست شفاف و روشن باشد و در صورت تیرگی بیش از حد روغن، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

بررسی آب رادیاتور نیز از مهمترین بررسی‌هایی است که باید حداقل هر دو هفته یکبار انجام شود. آب رادیاتور را با ترکیب ۵۰٪ آب مقطر و ۵۰٪ ضدیخ-ضدجوش تهیه کنید. مخزن آب شیشه شور را نیز به صورت دوره‌ای بررسی کنید و به این علت که ممکن است شوینده‌های خانگی باعث خرابی رنگ خودرو شود، ترجیحا از شیشه شورهای آماده و استاندارد استفاده کنید.

پایین آمدن سطح روغن موتور و همچنین دیگر مایعات همچون آب رادیاتور، بسیار شایع است و حتما هر دو هفته یکبار و همچنین در بررسی‌های دوره‌ای به آنها توجه کنید.

۶- باد تایرها را بررسی کنید.

بدون شک تایرها از مهمترین بخش‌های خودرو هستند که نقشی اساسی در ایمنی خودرو دارند. بدون اغراق می‌توان گفت که بررسی منظم باد تایرها که بهتر است به صورت هفتگی انجام پذیرد، علاوه بر تامین ایمنی خودرو و سرنشینان، باعث عدم هدر رفت پول شما نیز خواهد شد.

تایرهای کم باد مصرف سوخت را افزایش می‌دهند به همین دلیل بر اساس فشار استاندارد مورد نظر برای هر لاستیک، نسبت به تنظیم باد آن اقدام کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است فشار استاندارد برای تایرهای جلو و عقب متفاوت باشد همچنین برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که تایرهای جلو و عقب خودرو را جهت جلوگیری از سایش‌های نامتقارن و افزایش عمر تایرها، به صورت دوره‌ای با یکدیگر تعویض کنید.

تایرهای خودرو به این علت که تنها محل تلاقی خودرو و جاده هستند، مهمترین بخش خودرو از نظر حفظ ایمنی به حساب می‌آیند. سطح مقطع تماس تایر با مسیر چیزی در حدود یک کف دست است، بنابراین سالم بودن تایر بسیار حیاتی است. ارتفاع عاج لاستیک خود را نیز به صورت دوره‌ای بررسی کرده و بهتر است در صورت کاهش ارتفاع آن به ۲ میلیمتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تنظیم فرمان خودرو و راستای مناسب چرخ‌ها نیز می‌تواند باعث کاهش سرعت استهلاک تایرها شده و فرمانپذیری و هندلینگ خودرو را افزایش دهد.

۷- سرویس‌های دوره‌ای را به هیچ وجه فراموش نکنید.

سرویس‌های دوره‌ای عاملی حیاتی در جهت رفع عیوب، تامین سلامت همیشگی خودرو و افزایش طول عمر آن است.

زمان انجام این سرویس‌ها معمولا بر اساس بازه زمانی مشخص و یا مسافت طی شده خودرو مشخص می‌شوند. معمولا بهتر است که یک سرویس جزئی سالانه و یک سرویس کلی هر دو یا سه سال یکبار صورت گیرد. سرویس جزئی شامل تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و سایر مایعات در صورت لزوم است. همچنین بر اساس  مسافت طی شده، یک سرویس کلی می‌تواند شامل تعویض فیلتر هوا، تعویض شمع خودرو و … باشد.

شمار موارد قابل اقدام در یک سرویس جزئی نیز بالا است و اینگونه سرویس‌ها در هر صورت باید شامل بررسی سطح روغن و نشتی مایعات، وضعیت ظاهری و فشار باد تایرها، دودزایی خودرو، لنت‌های ترمز و عملکرد درست فرمان، گیربکس، کلاچ، سیستم تعلیق، چراغ‌ها، برف پاک کن و بوق باشد.

ممکن است بسیار ساده بنظر برسد اما با پرداختن به اینگونه بررسی‌ها، امکان بهره‌گیری هرچه بیشتر از خودرو و همچنین اطمینان هر چه بیشتر نسبت به عملکرد صحیح آن به حداکثر می‌رسد. پرداخت هزینه بابت سرویس‌های سالانه از هزینه‌های موردی می‌کاهد و احتمال خرابی‌های ناگهانی را به پایین‌ترین حد می‌رساند.

۸- اتومبیل خود را همیشه تمیز نگه دارید.

همه ما افرادی را می‌شناسیم که اتومبیل خود را نمی‌شویند، و حتی شاید من و شما نیز یکی از آنها باشیم. تمیز نگه داشتن خودرو تنها نشانه افتخار شما از بابت داشتن آن نیست، بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش عمر خودرو را نیز به دنبال خواهد داشت. در صورت عدم شستشوی دوره‌ای خودرو، خاک و سایر آلودگی‌ها وارد قطعات متحرک و شاسی شده و منجر به افزایش سرعت استهلاک و فرسودگی می‌شوند. نمک سطح جاده‌ها جهت جلوگیری از یخ زدگی سطح آنها، باعث فرسودگی قطعات خواهد بود و همچنین فضولات پرندگان باعث پوسیدگی رنگ خودرو می شوند. ممکن است بیشتر ما از پارکینگ‌های مسقف استفاده کنیم اما اگر به هر دلیلی خودرو را در فضای آزاد پارک کردیم، بهتر است جهت محافظت از آن، از چادرهای محافظ ساده و یا پیشرفته استفاده کنیم.

مراجعه به کارواش‌های دستی بر کارواش‌های اتوماتیک ارجح بوده چرا که در کارواش‌های اتوماتیک از برس‌های سفتی برای شستشو استفاده می‌شود که ممکن است باعث ایجاد خط و خش بر رنگ خودرو شوند. پولیش هر ساله رنگ خودرو باعث ایجاد یک لایه محافظ بر روی رنگ شده و از آن محافظت می‌کند و همچنین لکه‌گیری باعث عدم گسترش لکه‌های کوچک و تبدیل آنها به صدمات بزرگ می‌شود.

نظافت داخل خودرو نیز بسیار مهم بوده و استفاده از اسپری‌های محافظ و براق کننده بر روی سطح داشبورد از ترک خوردگی و رنگ پریدگی سطح آن جلوگیری می‌کند. استفاده از آفتابگیر نیز مانع تابش مستقیم نور خورشید بر داشبورد شده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

بسیار بدیهی است که تمیز نگه داشتن داخل و خارج خودرو بر حفظ ارزش پولی آن تاثیرگذار بوده و باعث می‌شود که در هنگام فروش و یا تعویض دچار کاهش ارزش نشود.

نکاتی برای داشتن خودرویی سالم وسرحال

۹- از قرار دادن هرگونه بار اضافی در خودرو خودداری کنیم.

حمل بار و وزن اضافی توسط خودرو یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت است و علاوه بر آن، باعث ایجاد استهلاک در قطعاتی مانند تایرها، لنت ترمز و سایر قطعات مصرفی خواهد بود. سازندگان خودرو به طور مستمر در پی یافتن راه‌هایی برای کاهش وزن خودروهای تولیدی در جهت کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هستند. تقریبا هر چیزی غیر از وسایل مورد نیاز خودرو مانند جعبه ابزار، جک بالابر و دیگر اقلام کمکی در مواقع اضطراری بایست از ماشین برداشته شود تا افزایش عمر خودرو با رعایت این نکته نیز محقق شود.

۱۰- از باتری خودرو مراقبت کنید.

اگر برای مدت زیادی از خودرو استفاده نکنید، شارژ باتری خودرو خالی می‌شود.

سعی کنید که حداقل هفته‌ای یکبار خودرو را روشن نموده و با آن رانندگی کنید تا باتری تا جای ممکن شارژ شود. هوای سرد باعث استهلاک باتری خودرو می‌شوند.

۱۱- از بهترین قطعات یدکی استفاده کنید.

خودروسازان برای حصول اطمینان حداکثری، خودروهایشان را بیش از میلیون‌ها کیلومتر تست کرده و میلیاردها تومان برای انجام تحقیقات بر روی بهبود عملکرد آنها سرمایه گذاری می‌کنند. پس به چه دلیل با خرید و استفاده از قطعات مشابه بی‌کیفیت، سلامت و عملکرد بهینه خودرو خود را به خطر بیاندازیم؟

استفاده از قطعات اصلی (ارجینال) و همچنین بهره‌گیری از روغن موتورهای درجه یک و با کیفیت، با حفظ خودرو در شرایط آرمانی، در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهند شد.

۱۲- از زنگ زدگی قطعات جلوگیری کنید.

اتومبیل‌های جدید در مقابل زنگ زدگی و فرسایش مقاوم هستند، اما فرسودگی و خوردگی در قطعات آهنی، اولین عامل در خرابی خودروهای تولیدی دو دهه پیش هستند. وقتی که فرسایش آغاز شود، از نظر اقتصادی توجیهی برای تعمیر قطعات وجود ندارد.

اگر شاهد نقاطی از پوسیدگی بر سطح خودرو هستید، بدون درنگ نسبت به رفع آن اقدام کنید و تا جای ممکن با استفاده از لایه‌های محافظ رنگ و یا پوشش‌های ضد آب از بروز پوسیدگی و خوردگی در هر قسمت خودرو جلوگیری کنید.

اگر افزایش عمر خودرو برایتان اهمیت دارد این ۱۲ نکته را برای داشتن خودرو سلامت و سرحال رعایت کنید تا از رانندگی در جاده‌های مختلف و مسیرهای طولانی لذت ببرید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *