لغزش خودرو بر سطح آب

لغزش خودرو بر سطح آب در روزهای بارانی

وقتی در روزهای بارانی در مسافرت‌های بین شهری شرایط مرطوب حاکم می‌شود، دید در جاده مختل شده، ترافیک برمی‌گردد و تصادفات زنجیره‌وار رخ می‌دهد. سوای اینکه ایستادن در مکان بدون سقف و گل‌آلود جایی است که دشنام‌های کاملا جدید و خلاقانه‌ای نثار دنیا کنید. بدتر از آن رسیدن به دفتر با موهای بهم ریخته وجوراب‌های خیس است. اما موضوع فقط رسیدن نیست. طبق معمول همیشه خطر نهانی و اجتناب پذیرِ باران نابهنگام، لغزش خودرو بر سطح آب است که می‌تواند بر حوادث فایق آید.

لغزش خودرو چگونه رخ می‌دهد؟

 لغزش خودرو بر سطح آب یا به عبارت دیگر هیدروپلنینگ زمانی رخ می‌دهد که یک لایه از آب بین لاستیک شما و سطح زمین ایجاد می‌شود و مانع می‌شود که عاج لاستیک به درستی به سطح جاده گیر کند. حتما درباره رد لاستیک‌ها شنیده‌اید که به بخشی از لاستیک که با جاده در تماس است برمی‌گردد و به شما اجازه می‌دهد آزادانه و بدون ممانعت شتاب بگیرید. هرچه رد پای لاستیک شما بزرگتر باشد یا تماس عاج لاستیک‌ها با سطح جاده بیشتر باشد، کنترل بیشتری روی وسیله نقلیه خواهید داشت. زمانی که هیدروپلنینگ (لغزش روی سطح آب) رخ می‌دهد، خودروی شما به طور کلی جایِ پای خود را از دست می‌دهد که منجر به از دست دادن کنترل فرمان، چرخش و در نهایت سرو صدای آزاردهنده می‌شود.

لغزش خودرو در روزهای بارانی

هیدروپلنینگ یا لغزش خودرو بر سطح آب چه زمانی ایجاد می‌شود؟

شرایط جاده و سلامت لاستیک‌ها هر دو ریسک لغزش خودرو بر سطح آب را افزایش می‌دهند ولی در عین حال عامل اصلی، سرعت و عمق آب است. کارشناسان تصادف معتقدند وقتی ما با سرعتی بالاتر از ۴۵ مایل بر ساعت (برای مثال در آزادراه‌ها) حرکت می‌کنیم، در خطر هستیم و زمانی که عمق آب حداقل یک دهم اینچ باشد، متاسفانه قادر به ایستادن نخواهیم بود و کنترل از دست ما خارج خواهد شد. بنابراین سلامت ما در گرو این است که تمام جاده‌های مرطوب منطقه که در آنها احتمال لغزش هست را بشناسیم.
با وجود اینکه ممکن است فاکتورهای بالا را تشخیص دهیم سر خوردن خودرو بر روی سطح آب اغلب به طور ناگهانی رخ می‌دهد و دقایق ترسناک و پر تب و تابی را برای هرکس ایجاد می‌کند (خصوصا کسانی که آمادگی یا آگاهی درباره فاکتورهای اشاره شده ندارند)

برداشتن گام‌های پیشگیرانه به شما کمک می‌کند از ایجاد ترافیک و مضرات آن دور بمانید.

پیشگیری از لغزش خودرو در باران

  • بازبینی دوره‌ای لاستیک‌ها و تعویض آنها در صورت مشاهده آسیب و سایش
  • اطمینان پیدا کنید که باد لاستیک‌ها مناسب است. با رعایت این مورد ساده و مهم تا میزان زیادی از مخاطرات در امان می‌مانید.
  • عاج لاستیک‌ها را به طور منظم چک کنید. (از آزمایش سکه استفاده کنید)
  • از خط بیرونی جاده که آب در آنجا بیشتر انباشته می‌شود دوری کنید.
  • به راننده جلویی بنگرید. اگر دچار سردرگمی شده احتمالش هست که شما نیز سردرگم شوید. این اتفاق ناگفته پیداست، اما شما باید همچنان فاصله مناسب را رعایت کنید.
  • سعی کنید در امتداد رد لاستیک‌های خودروهای پیشین حرکت کنید.
  • افزایش دهنده قدرت موتور را خاموش کنید. بحث‌های زیادی حول اینکه افزایش دهنده قدرت چه میزان در افزایش ریسک لغزش خودرو موثر است، وجود دارد. اما حداقل می‌توانید بیشتر خود را با شرایط نزدیک وفق دهید.

گاهی ممکن است که تمام مراتب احتیاط را رعایت کرده باشید اما باز هم اوضاع بر وفق مرادتان نباشد و دچار هیدروپلنینگ یا لغزش روی سطح آب می‌شوید. اگر لاستیک‌های شما دچار لغزش شدند این مراحل را دنبال کنید شما هنوز قادر هستید که خود را در جاده خیس کنترل کنید. این تنکار ها کمی باعث افزایش ضربان قلب شما و هیجان بیشترتان خواهد شد.

مواردی که در زمان بارندگی باید به آن توجه کنید:

  • اگر چه گفتنش آسان است اما سعی کنید دچار وحشت نشوید.
  • روی ترمز نزنید. پای خود را از روی گاز بردارید سپس اگر لازم شد برای از دست ندادن مجدد کنترل به آرامی ترمز بگیرید. به ندرت اتفاق می‌افتد که خودروی شما ترمزهای ضد قفل نداشته باشد. (اگر مطمئن نیستید به دفترچه راهنمای خودرو رجوع کنید.) سعی کنید از ترمزگرفتن یکسره پرهیز کنید. اگر مجبور به ترمز گرفتن شدید، پای خود را به آرامی روی پدال ترمز فشار دهید.
  • فرمان اتومبیل را سفت بچسبید و خودتان را به طرف جلو یا در مسیر جاده نگهدارید و آماده باشید که وقتی مجدد کنترل چرخ‌ها از دستتان خارج شد آن را جبران کنید.
  • دقت کنید که بیش از حد نپیچید چرا که شتاب شما می‌تواند شما را از مسیر خارج کند یا بچرخاند.
  • چه نیروی محرک در چرخ‌های جلو باشد یا عقب شما همیشه باید خود را در مسیر جاده حفظ کنید به همین خاطر ممکن است لازم باشد در هر مسیری که هستید کمی فرمان را بچرخانید.
  • نفس عمیق بکشید و به اعصاب خود مسلط شوید.
هیدروپلنینگ یا لیز خوردن خودرو بر سطوح مرطوب

انتخاب تایرهای مناسب

به دلیل خطرناک بودن پدیده لغزش خودرو بر سطح آب، سازندگان انواع لاستیک همواره با طراحی و آزمایش لاستیک‌های جدید با مواد مختلف به اصلاح آنها برای جلوگیری از این اتفاق می‌پردازند. این دلیل تاکید بر لاستیک‌های ضد هیدروپلنینگ است. یعنی لاستیک‌هایی با طراحی عالی و استادانه که آب را از عاج لاستیک جدا می‌کنند وحرکت مستقیم شما را حفظ می‌کنند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *