اهمیت نگهداری قطعات یدکی خودرو

اهمیت نگهداری قطعات یدکی خودرو

نگه داشتن خودرو در شرایط خوب و ایده‌آل، نه تنها از بروز برخی مشکلات جلوگیری می‌کند، بلکه باعث کارکرد نرم و افزایش طول عمر خودرو نیز می‌شود. بنابراین، تعمیر و نگهداری منظم وسیله نقلیه نکته‌ای کلیدی می‌باشد.
مطمئناً لازم نیست متخصص باشید، اطلاعات ارائه شده در زیر به شما این امکان را می‌دهد که در مورد لوازم خودرو آگاه‌تر شوید.

اهمیت نگهداری قطعات یدکی خودرو

تعمیر و نگهداری منظم، احتمال خرابی خودرو را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر خودرو می‌شود. اگر تعمیر و نگهداری مناسبی از قطعات نشود، به راحتی آسیب می‌بیند. همچنین می‌توانید از طریق سرویس منظم مشکلات خودروی خود را، قبل از اینکه آسیب جدی وارد کند، تشخیص دهید. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ارزان‌تر از تعمیر خودرو است، بنابراین از نظر اقتصادی نیز، به صرفه‌تر می‌باشد.

همه چیز قابل تعمیر نیست

همه چیز قابل تعمیر نیست

گاهی اوقات، برای روشن نگه داشتن ماشین یا وسیله نقلیه خود، نیاز به تعویض دارید! قطعات یدکی خودرو را می‌توان به دو گروه قابل تعمیر و مصرفی طبقه‌بندی کرد. یک تعمیر و نگهداری خوب شامل شناخت برخی از قطعات مصرفی خودرو می‌شود که باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند و علاوه بر آن قابل تعمیر نیستند. وسایل نقلیه دارای لوازمی هستند که کاربرد خاص و محدودی دارند و باید پس از یک زمان مشخص تعویض شوند.

بی‌توجهی به این لوازم می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌تر شود. به طور کلی دوره تعویض اکثر لوازم کمتر از یک سال است. از رایج‌ترین قطعات مصرفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
روغن، لنت، لاستیک، خنک کننده و …
عوامل مختلفی مانند نحوه استفاده، نوع رانندگی و کیفیت قطعات یدکی بر طول عمر آنها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، مهم است که فقط برندهای مورد تایید و با تجربه را انتخاب کنید.

برخی از مهم ترین قطعات یدکی خودرو که باید در مورد آن‌ها بدانید عبارتند از:

باتری و دینام

باتری یک جز حیاتی از خودرو است که اجازه می‌دهد تا وسیله نقلیه شما روشن شود و برق مورد نیاز برای موتور را تامین کند. محل قرار گیری باتری در اکثر خودروها، زیر کاپوت می‌باشد و می‌توانید آن را با علامت‌های (-) و (+) شناسایی کنید. طبقه بندی اسید و شارژ کم شایع‌ترین دلیل خرابی باتری است. در همین حال، دینام وسیله‌ای است که باتری ماشین را در حین کارکردن موتور شارژ نگه می‌دارد و بدون باتری، ماشین شما روشن نمی‌شود.

روغن موتور

روغن موتور

روغن موتور خودرو کارایی زیادی دارد که مهم‌ترین نقش آن روانکاری قطعات است. یک موتور خودرو شامل صدها قطعه فلزی متحرک است که بدون روغن کاری به سرعت فرسوده می‌شوند اگر اصطکاک بیش از حد بین دو جز مکانیکی وجود داشته باشد، آنها می‌توانند به هم قفل شوند و باعث از کار افتادن موتور گردند. مقدار روغن موتور مورد نیاز به اندازه موتور خودرو شما بستگی دارد اگر مشکوک هستید که موتور شما بیش از حد روغن مصرف می‌کند، ماشین توسط مکانیک بررسی شود.

فیلترهای خودرو

هر خودرو دارای چهار فیلتر اصلی است:

  • فیلتر هوای کابین
  • فیلتر روغن
  • فیلتر سوخت
  • فیلتر هوا (موتور)

عملکرد همه این فیلترها فعال کردن جریان‌ها و گرفتن ناخالصی‌ها می‌باشد. همیشه باید محصولاتی را انتخاب کنید که با مشخصات خودروی شما مطابقت داشته باشد. قطعات ناسازگار، ناکارآمد خواهند بود و همچنین ممکن است زودتر خراب شوند. هنگامی که فیلترهای روغن، سوخت یا هیدرولیک را تعویض می‌کنید، اهمیت زیادی دارد که همیشه مایع مربوطه را نیز تعویض کنید. تعویض روغن و فیلترها به برند و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد، بنابراین مهم است که دفترچه راهنمای خدمات صاحب خود را بررسی نمایید.

تعویض لاستیک

لاستیک

لاستیک‌های شما همیشه با جاده در تماس هستند و به طور طبیعی به مرور زمان فرسوده می‌شوند. اگر لاستیک‌ها بسیار فرسوده یا صاف هستند تعویض آنها ضروری است، در غیر این صورت ممکن است در هنگام رانندگی به خصوص در فصل زمستان متوجه لیز خوردن خودرو شوید که باعث تصادف می‌شود. مهم است لاستیک‌هایی را انتخاب کنید که برای شرایطی که اغلب در آن رانندگی می‌کنید مناسب باشند. مراقب لاستیک‌های خود باشید، آنها نیز از شما مراقبت خواهند کرد.

تسمه تایم

تسمه تایم قسمتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود اما نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند. تسمه تایم (همچنین به عنوان cambelt نیز شناخته می‌شود) بخشی از ماشین است که میل لنگ را به میل بادامک متصل می‌کند. در یک توالی کاملا هماهنگ با حداکثر کارایی این قطعات عمل باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور را کنترل می‌کند. بر اثر پاره شدن تسمه تایم، سوپاپ‌ها و پیستون دچار آسیب دیدگی می‌شوند که می‌تواند منجر به خرابی فاجعه باری برای موتور گردد. تعویض به موقع احتمال پارگی تسمه تایم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پمپ آب ماشین

پمپ آب برای کارکرد موتور خودرو حیاتی است، زیرا جریان مایع خنک‌کننده از سرسیلندر، رادیاتور، شیلنگ‌ها و بلوک سیلندر را تضمین می‌کند و دمای خودرو را متعادل می‌نماید. به عبارت دیگر، قلب سیستم خنک کننده موتور است. پمپ آب بی‌کیفیت می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود که می‌تواند ناشی از عواملی مانند تحمل نادرست و مواد ضعیف باشد. هنگامی که پمپ آب آسیب می‌بیند، بسیار مهم است که یک پمپ جدید جایگزین شود تا از عملکرد صحیح ماشین خود اطمینان حاصل کنید. کیفیت در این قطعه بسیار مهم است!

لوازم یدکی با کیفیت

داشتن قطعات یدکی خودرو با کیفیت بالا می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. برخی از دلایلی که چرا باید یک سازنده معتبر را انتخاب کنید این است که قطعات یدکی به درستی در خودروی شما قرار می‌گیرند و دارای مشخصات OE هستند و همچنین گارانتی با کیفیتی می‌توانند به شما ارائه دهند. بنابراین، قطعات یدکی با کیفیت و نگهداری مناسب می‌تواند ایمنی و عملکرد خودرو را بهبود ببخشد.

فروشگاه یدک لند طیف گسترده‌ای از لوازم یدکی خودرو را ارائه می‌دهد و به سراسر کشور نیز ارسال دارد. شما می‌توانید به راحتی محصولات مورد نظرتون رو با بالاترین کیفیت از فروشگاه ما بصورت آنلاین خریداری کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *